VFU 1 - hösten 2002
Jag har haft dagböcker till alla VFU-tillfällen. Men de ligger bara i en kartong. Jag tänkte delge er hur det har varit för mig som lärarstudent på mina verksamhetsförlagda utbildningar. Men jag kommer inte nämna några namn eller skolor förstås. Och jag har varit på 11 skolor och det är bara denna som jag benämner som den första. De kommande VFU-placeringarna är alltså inte i kronologisk ordning.
Min första VFU:
Jag var på en mellanstadieskola i Bodens kommun. Handledaren presenterade oss för alla lärare och elever när hon fick tillfälle. Det tyckte jag var jättebra eftersom jag var lite blyg den första VFU:n.
Vi följde med handledaren när hon var rastvakt, vi hade samtal med henne varje dag - summerade kort hur dagen varit. Det var intressant att följa en klasslärare, många olika projekt på gång. Vi fick starta och leda många lektioner men vi var rätt "ringrostiga", barnen hade ju alla ämnen med samma lärare. Något som var suuuperkul var att de hade precis påbörjade ett musikalprojekt - de skrev egna manus och skulle skapa en musikal. Jag sprang runt i grupperna och stooormtrvides.
Vi var med på friluftsdagen i orientering och jag lekte med de barnen som blev klar tidigt. Det blev grillning av hamburgare. Myspys!
De fick på dag ett göra namnskyltar att ta fram varje lektion så jag skulle lära mig snabbt. Vecka två hade jag lärt mig namnen på barnen. Det är ett bra tips. Be dem skapa coola namnskyltar från dag ett! Endast fantasin sätter begränsningar!
Vi fick rätta engelskadiagnoser och kommentera dem. Det var jätteroligt och nyttigt.
Summa summarum: Min allra första VFU var mycket bra. En handledare som verkligen tog sig tid att lyssna och ge råd. Hon gav enskilda samtal och såg på vårt samarbete. Vi fick försöka rätta och vi var tillåtna att göra det på vårt egna sätt. Det är viktigt att prova på att bedöma det eleverna gör OCH att få göra det på mitt sätt. Men jag ville alltid veta hur läraren gjorde också. Det var en bra start att prova på att vara i en mellanstadieklass. Musikalprojektet var jätteroligt att hjälpa till med. Sista dagen fick jag en jättefin bild, som jag än idag har kvar. De hade ritat en stor smilegubbe och skrivit kram från... alla namnen i klassen.
Min första VFU:
Jag var på en mellanstadieskola i Bodens kommun. Handledaren presenterade oss för alla lärare och elever när hon fick tillfälle. Det tyckte jag var jättebra eftersom jag var lite blyg den första VFU:n.
Vi följde med handledaren när hon var rastvakt, vi hade samtal med henne varje dag - summerade kort hur dagen varit. Det var intressant att följa en klasslärare, många olika projekt på gång. Vi fick starta och leda många lektioner men vi var rätt "ringrostiga", barnen hade ju alla ämnen med samma lärare. Något som var suuuperkul var att de hade precis påbörjade ett musikalprojekt - de skrev egna manus och skulle skapa en musikal. Jag sprang runt i grupperna och stooormtrvides.
Vi var med på friluftsdagen i orientering och jag lekte med de barnen som blev klar tidigt. Det blev grillning av hamburgare. Myspys!
De fick på dag ett göra namnskyltar att ta fram varje lektion så jag skulle lära mig snabbt. Vecka två hade jag lärt mig namnen på barnen. Det är ett bra tips. Be dem skapa coola namnskyltar från dag ett! Endast fantasin sätter begränsningar!
Vi fick rätta engelskadiagnoser och kommentera dem. Det var jätteroligt och nyttigt.
Summa summarum: Min allra första VFU var mycket bra. En handledare som verkligen tog sig tid att lyssna och ge råd. Hon gav enskilda samtal och såg på vårt samarbete. Vi fick försöka rätta och vi var tillåtna att göra det på vårt egna sätt. Det är viktigt att prova på att bedöma det eleverna gör OCH att få göra det på mitt sätt. Men jag ville alltid veta hur läraren gjorde också. Det var en bra start att prova på att vara i en mellanstadieklass. Musikalprojektet var jätteroligt att hjälpa till med. Sista dagen fick jag en jättefin bild, som jag än idag har kvar. De hade ritat en stor smilegubbe och skrivit kram från... alla namnen i klassen.