Tips till nya lärarstudenter...
Imorgon slutar min sista VFU under lärarutbildningen. Jag har varit på nio skolor i Boden och Luleås kommun. Träffat många duktiga pedagoger och fina elever. Men jag har även mött många inspirerande lärarstudenter med spännande arbetsformer och idéer. Tack alla ni som har bidragit med fantastiska ideér och kunskaper till min egen lärarroll. Alla lärare har olika personligheter och lärosätt, det är tur för då lär man varandra och förstås ELEVERNA olika saker. Men som min senaste handledare sa: "Att ha en bra relation med eleverna är A och O". Och gillar de dig, respekterar de dig och respekterar de dig så lyssnar de bättre!
Jag har varit irriterad på studenter som gnäller på sina handledare inför mig och inte gör något åt saken. Jag har sagt till mina handledare om jag varit missnöjd eller om jag velat göra något/lära mig något speciellt. Jag kan bli galen på passivitet och gnäll. Så mina tips till dig som läser till lärare: Fråga mycket, var aktiv i allt under din VFU (möten, konferenser, be om att få delta i utvecklingssamtal eller utredningar om ni får för föräldrar), lyssna, ta för dig, är du missnöjd med handledningen - säg det!!! VÅGA LEDA! Vi är på VFU för att lära oss och om en lektion går mindre bra lär ni er något av det också. Under utvärderingen av er VFU, nämn några saker som er handledare bör tänka på till nästa handledning! VIKTIGT! Det kan vara att ge mer feedback efter lektioner eller att inte lämna studenter i klassrummet utan att fråga om det går bra? (jag tycker det är jätteroligt att vara själv men en del kanske inte vill det) Tänk om nästa student råkar ut för något som du inte gillade. Säg, tipsa! Stå på dig. "Om ingen säger vad jag ska tänka på kan jag ju inte förbättra mig eller utvecklas som handledare".
Skoja med eleverna men visa tydliga gränser och kom överens om regler. (Följ handledarnas regler direkt i klassrummet så går det snabbare att ha arbetsro!) Nischa dig! Inför ditt egna intresse i klassrummet och berätta om det! Använd estetiska uttrycksformer för att fånga elevernas intresse eller gå en berättarkurs!
Fånga deras uppmärksamhet och nyfikenhet på ditt sätt!
Lär dig berättelser och lekar utantill, gör dessa då och då!
"Alla kan inte allt men alla kan något".
Over and out!
Jag har varit irriterad på studenter som gnäller på sina handledare inför mig och inte gör något åt saken. Jag har sagt till mina handledare om jag varit missnöjd eller om jag velat göra något/lära mig något speciellt. Jag kan bli galen på passivitet och gnäll. Så mina tips till dig som läser till lärare: Fråga mycket, var aktiv i allt under din VFU (möten, konferenser, be om att få delta i utvecklingssamtal eller utredningar om ni får för föräldrar), lyssna, ta för dig, är du missnöjd med handledningen - säg det!!! VÅGA LEDA! Vi är på VFU för att lära oss och om en lektion går mindre bra lär ni er något av det också. Under utvärderingen av er VFU, nämn några saker som er handledare bör tänka på till nästa handledning! VIKTIGT! Det kan vara att ge mer feedback efter lektioner eller att inte lämna studenter i klassrummet utan att fråga om det går bra? (jag tycker det är jätteroligt att vara själv men en del kanske inte vill det) Tänk om nästa student råkar ut för något som du inte gillade. Säg, tipsa! Stå på dig. "Om ingen säger vad jag ska tänka på kan jag ju inte förbättra mig eller utvecklas som handledare".
Skoja med eleverna men visa tydliga gränser och kom överens om regler. (Följ handledarnas regler direkt i klassrummet så går det snabbare att ha arbetsro!) Nischa dig! Inför ditt egna intresse i klassrummet och berätta om det! Använd estetiska uttrycksformer för att fånga elevernas intresse eller gå en berättarkurs!
Fånga deras uppmärksamhet och nyfikenhet på ditt sätt!
Lär dig berättelser och lekar utantill, gör dessa då och då!
"Alla kan inte allt men alla kan något".
Over and out!