Jagade unghästen...
Jag åkte på en tripp...
...till en skola utanför Skellefteå...
...för att se "unghästens" föreställning Se mig
Dessa fyra, otroligt duktiga, pedagoger och skådisar turnerar runt i västerbottens län med pjäser som är skapade utifrån intervjuer med barn och ungdomar. Dessa pjäser inbjuder även publiken i pjäsen - en så kallad interaktiv teater.
Jag fick under detta besök se en del av pjäsen, sedan blev det en paus i spelandet - men då gjorde publiken lite dramaövningar som exempelvis "Alla som har...". Sedan diskuterade publiken tillsammans med pedagogerna om innehållet och problem som upplyfts i pjäsen. Publiken delades upp i fyra grupper och fick göra "statyteater" eller "stillbildsteater", detta utifrån givna situationer. Till exempel hur ungdomarnas jullov eller sommarlov kunde se ut . Statyerna visades upp för de andra i gruppen. Efter detta fortsatte pjäsen och spelades fram till ett krisartat slut. Sedan hade ensemblen en ytterligare överraskning - publiken skulle få träffa ungdomsrollerna och ställa vilka frågor de ville till dem men även för att försöka lösa krisen eller konflikten. Det blev en härlig diskussion och den bidrog även till att lösa krisen. Härligt engagemang och skådespel av ensemblen men det allra viktigaste var att gruppen verkligen gillade att arbeta på detta sätt med en pjäs. Alla elever var faktiskt med på något hörn i detta!
Jag tror ungdomar och barn borde få göra detta mer i skolan! De kan öka sin empati, diskutera de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen, lyfta livsfrågor, diskutera tankar om livet och gå vidare genom skoldagen med en känsla av att vi lärare och vuxna har dryftat aktuella ämnen i en ungdoms värld? Och att vi tillsammans varit delaktiga i diskussionen - muntligt och praktiskt!
Mer interaktiv teater, värderingsövningar och dramaövningar i skolan! Det borde det vara!!!