Att leda och regissera barnteater... (min tolkning av Anna-Karins metoder)
- Ledaren visar omedvetet (och medvetet) sin värdering av teater/övningar - detta blir barnens upplevelse. Kom ihåg det...
- Arbeta med kontraster (Vi gestaltade att vi var russin, blev småsmåsmå skrynkliga, för att sedan växla till en stoooor apelsiiin med stooora fina apelsinögon.
- Improvisationsteater: Bestäm miljö, tidpunkt, tema.
- Karaktärsskapande: Tempo/status/grund (D.v.s. tar karaktären liten plats/stor plats, är karaktären stor eller liten, vilket tempo har den och är karaktären tung eller lätt? Jätteroligt att prova på. Hade inte tänkt på vad dessa tre grundstenar gör med en karaktär....)
- Ställ frågor till din karaktär: Vem är jag, Vad gör jag? Var är jag och vad händer? (Vill lägga till var ska jag eftersom alla har en drivkraft i en historia)
- Tre karaktärer är idealantal i en historia. Fler kan bli otydligt och ofokuserat för åskådare. Var och en karaktär måste då få sin tid att synas.
- Kropp och röst är en människas/skådespelares instrument - Värm alltid upp kroppen. Då exempelvis genom att gestalta och uttrycka olika känslor.
- Röstövningar är viktiga för att höras - publiken måste höra allt tydligt.
- "Spela slutet" - gå direkt till slutet om ni kommer av er och måste avsluta pjäsen fort.
- Dramaturgi: En berättelse behöver tre delar/scener. Etablering(historian börjar och karaktärer presenteras), en utmaning/vändpunkt eller intrig och ett avslut.
- Hinder medför att man fortsätter i en annan riktning.
- Miljö - tid - händelse = grundstenar i en historia.
- Fyra sätt att foga ihop flera improviserade berättelser: Pärlhalsband ( Flera improviserade scener som deltagare har skapat träs på samma tråd och man försöker finna en gemensam ramhistoria. En helhet), Joker (berättelse som tar in en oväntad karaktär för att skapa helheten) jokerscenen (det skapas en extra scen utöver detta för att foga ihop alla scener till en) och det sista sättet att skapa en helhet är att skapa en huvudkaraktär som finns i alla scener.
- Att leda äldre barn: du behöver vara en pedagog som jobbar med teater men även mycket med gruppdynamiska processer. Teater kan vara något för elever att "vila i".
- Waldemarson tipsade om tyska filosofen som diskuterar vad som egentligen är skönt och vackert: Hans Gadamer http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans-Georg_Gadamer
- Waldemarson tipsade även om Susanne Ostens arbete med "Medeas barn" (som skapades utifrån barns återberättande av Medea och Jason), Börje Lindströms bok "Att läsa dramatik" och "Lilla kritcirkeln" av Brecht.
- En bra barnteater är när man ser barnens delaktighet i skapandet, om de är engagerade och om de trivs.
- "Albansk radioteater" var en av övningarna som vi gjorde (vi var dock från långtbortistan. Finns beskriven i "spela teater" av Gate/Hägglund).
- Regi till barn: Fråga dem först om deras tankar, låt varje karaktär synas och "andas".
- Frågandets pedagogik är bra i mötet med barn: Inte visa - fråga karaktären först.
- Hur förhöjer vi en känsla eller en händelse - Hur förtätar vi?
Puuuuh, det var det mesta. Övningarna kan jag skriva upp senare om ni vill veta vilka övningar vi gjorde exakt.
Men det är goda ting att tänka på i barnteaterskapandet, tycker jag.
//Maria