Stipendium...
Vår idé med att undersöka huruvida drama används i undervisningen har uppmärksammats, av lärarförbundet. Fick tilldelat ett stipendium idag! Vilken lycka men... Saken är den att jag sökt stipendium för att resa till Dalateatern eller Blå hästen som vi hade tänkt, p.g.a. tidspress. Vi har begränsat oss till Luleå och Piteå i vårt examensarbete. Så jag vet inte om jag får ta del av det när jag ändrat mina undersökningsobjekt? Får kolla upp det där! Men det var roligt att få ett grattisbrev! :)
Dalateatern har jag träffat och sett i Luleå för något år sedan. Men det hade varit intressant att se deras lokaler och träffa fler ur ensemblen. Blå hästen ligger i Skellefteå och arbetar ungefär på samma sätt. Kulturskolan i Luleå integreras också i skolorna men de är bara 2 (!!) pedagoger. De vill hjälpa till mer i skolorna i den mån de har tid.
En bok som beskriver Dalateaterns arbete (som är en bra handbok för lärare som vill använda sig av drama i undervisningen) är:
Roos- Sjöberg, Jeanette (2000), I gränslandet mellan scen och publik
Jag har så många ideér (gruppstärkande, personlighetsutvecklande och för kunskapsinhämtning) om hur lärare kan använda sig av drama i undervisningen och jag tycker att det är superbra, speciellt på högstadiet med nya grupper! Det bör vara integrerat regelbundet i undervisningen tycker jag och finnas änmer i lärarutbildningen; öva konflikthantering, forumteater och värderingsövningar genom drama. Det är något som kan användas på mentorstimmar eller i socialiseringen. Det är viktigt att läraren själv prova får drama flera gånger för att sedan göra övningarna med sina elever.
Over and out.