Murjäkk

En dramaspecialiserad lärare för senare år med inriktningarna SO/SV

Vägen mot lärarexamen...

Publicerad 2008-02-01 13:05:01 i Jag

Nåja, jag har höstterminen 2008 kvar och sedan läser jag säkert fristående kurser under 2009 men... denna vår skriver jag examensarbete och gör min långa praktik. Hösten blir sista SO-delen.

Idag har jag träffat min VFU-handledare. Jag fick schema och introduktion till tre ämnesområden. Min handledare har alla årskurser, alltså år 7-8-9. På denna skola arbetar de tematiskt och ämnesintegrerat. Det kräver förvisso breda ämneskunskaper hos lärarna och elever med god fokusering. Men jag gillar att arbeta ämnesintegrerat.

Kloka tankar från S som arbetar på IV-programmet: Hur möter skolan elever som behöver mer struktur i undervisningen? Måste tala med dem om detta.

Jag berättade för min handledare om mina starka sidor och intressen, drama och rollspel i undervisningen. Då visade det sig att de skulle ha kulturvecka under min VFU-period och de hade ingen lärare som hade tagit sig an drama. Det kan jag göra, sa jag (JIHOOO). Så jag kommer att planera rollspel och dramatiseringar som VFU-uppgift. Sedan ska jag göra en kvalitetsredovisning på detta. Eleverna skulle eventuellt arbeta med "Herr Arnes penningar" i vår, så jag ska läsa den och planera något arbete med den.

Det kändes bra i allmänhet, kände mig mycket välkommen direkt av arbetslag och andra lärare. Hoppas jag får en innehållsrik VFU och att jag får hålla många lektioner. Måste träna namn, superviktigt att eleverna fort får benämnas med sitt namn.

Kommentarer

Postat av: Sarah

Publicerad 2008-02-01 21:31:36

Låter som du hamnat på en jättebra skola! Det där med att jobba ämnesintegrerat är ju något som alla skolor egetligen ska göra och för många elever är det arbetssättet bra. MEN på IV där jag jobbar har väldigt många av eleverna vi har fallit mellan stolarna med det arbetssättet i grundskolan och då inte klarat av kurserna. De behöver arbeta strukturerat en-sak-i-taget. Då måste man hitta ett sätt att nå även dessa elever...alla klarar inte alltid av att göra samma saker. Det är därför de inte kommit in på ett vanligt program och hamnat hos oss. Har tänkt på detta mycket...har du lust kan du fråga din handledare vad de gör med de elever som inte klarar av deras arbetssätt, finns det något alternativ som passar dem bättre? Man får många funderingar över bristerna i grundskolan då man jobbar på IV :-)
Ha en riktigt rolig VFU! Kram

Postat av: Murjäkk

Publicerad 2008-02-02 09:29:10

Re Sarah: Jo, jag har tänkt på det också. Det är viktigt att tillmötesgå elevers olika behov. Det finns både för och nackdelar med ämnesintegrering. Hur vet lärarna och eleverna att de lär sig? De har gjort redovisningar om elevernas lärande genom ämnesintegrering och skolans resultat är över medel. Men som sagt de som behöver mer stöd och struktur, hur får de goda kunskaper? Det måste jag ta reda på!

Postat av: Sarah

Publicerad 2008-02-02 17:31:24

Ja gör det! Mina kollegor som jobbat på IV i 10 år har varit så upprörda för de har sett sååå många elever som totalt misslyckats under högstadiet pga stora projekt och för många bollar i luften på en gång. Jättebra arbetssätt för de starka eleverna, men å andra sidan så lyckas ju dessa elever hur man än arbetar, traditionellt eller ämnesintegrerat. På IV är det verkligen traditionellt- ett ämne i taget, prov och sen får de bocka för ämne för ämne som de blir klara med. De tycker att det är jätteskönt! Och de blir sååå stolta över att de ÄNTLIGEn klarar ett ämne som de misslyckats med under hela högstadietiden. Hade jag fått skriva examensarbete nu så hade det nog blivit nåt i stil med "Ämnesintegrering- bra för ALLA elever?" :-)

Postat av: Murjäkk

Publicerad 2008-03-13 20:20:20

På min VFU fick jag som svar att de har extra tid med eleverna - bonustid och läxläsning för de som behöver. Det verkar fungera jättebra och alla får möjligheten att planera in extratid vid behov. De utvärderar varje vecka sitt arbete.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Murjäkk

Jag är en nybliven lärare som ser detta arbete som ett kall. Det roligaste jag vet är att umgås med barn och ungdomar! Vilka härliga dagar jag har! TACK!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela