Vägen mot lärarexamen...
Idag har jag träffat min VFU-handledare. Jag fick schema och introduktion till tre ämnesområden. Min handledare har alla årskurser, alltså år 7-8-9. På denna skola arbetar de tematiskt och ämnesintegrerat. Det kräver förvisso breda ämneskunskaper hos lärarna och elever med god fokusering. Men jag gillar att arbeta ämnesintegrerat.
Kloka tankar från S som arbetar på IV-programmet: Hur möter skolan elever som behöver mer struktur i undervisningen? Måste tala med dem om detta.
Jag berättade för min handledare om mina starka sidor och intressen, drama och rollspel i undervisningen. Då visade det sig att de skulle ha kulturvecka under min VFU-period och de hade ingen lärare som hade tagit sig an drama. Det kan jag göra, sa jag (JIHOOO). Så jag kommer att planera rollspel och dramatiseringar som VFU-uppgift. Sedan ska jag göra en kvalitetsredovisning på detta. Eleverna skulle eventuellt arbeta med "Herr Arnes penningar" i vår, så jag ska läsa den och planera något arbete med den.
Det kändes bra i allmänhet, kände mig mycket välkommen direkt av arbetslag och andra lärare. Hoppas jag får en innehållsrik VFU och att jag får hålla många lektioner. Måste träna namn, superviktigt att eleverna fort får benämnas med sitt namn.