En elev frågade mig om jag hade "Draw something". Nä, sa jag jag vet inte riktigt hur man gör, men jag har haft det. Då tog han fram sin i-pad och visade mig exakt hur det gick till. Jag blev så glad, eleverna vill verkligen att jag ska lära mig saker de gillar. Snällt!!
Åhej och hå...
Vilken dag! Men åååh så lärorikt. Att vara lärare är verkligen min grej, varje dag är det något nytt.
Imorgon blire Björx - Musik och SO. Min gamla handledares klass. SUPERKUL!
Lycka är: När elever frågar "När ska vi börja Murjäkk", "Vad ska vi göra Murjäkk"? och när de hinner hälsa på mig först. Det är så roligt! Underbara ungdomar. Om ni bara visste hur mycket ni kan påverka er framtid och hur mycket ni kan!! Ibland behövs det lite vägledning och då kan ni fråga MIG! Jag trivs med er! A lot!
Imorgon blire Björx - Musik och SO. Min gamla handledares klass. SUPERKUL!
Lycka är: När elever frågar "När ska vi börja Murjäkk", "Vad ska vi göra Murjäkk"? och när de hinner hälsa på mig först. Det är så roligt! Underbara ungdomar. Om ni bara visste hur mycket ni kan påverka er framtid och hur mycket ni kan!! Ibland behövs det lite vägledning och då kan ni fråga MIG! Jag trivs med er! A lot!
Fick lite mer boktips idag!
Sölve Dahlgren - Innebandypiraterna
Kerstin Lundberg - Bakom masken
Lena Lilleste - Fixa pengar, annars...
Meg Rosoff - Så har jag det nu
Meg Cabot - Att vara Nikki
Kjell E Genberg - Hundarna
Jag är Zlatan
Eva Susso - Jag såg honom först
Grimms manga
Hans Hanse'n - Zafir
Sven Olof Lorentzon - Den sista häxan
Kerstin Lundberg - Bakom masken
Lena Lilleste - Fixa pengar, annars...
Meg Rosoff - Så har jag det nu
Meg Cabot - Att vara Nikki
Kjell E Genberg - Hundarna
Jag är Zlatan
Eva Susso - Jag såg honom först
Grimms manga
Hans Hanse'n - Zafir
Sven Olof Lorentzon - Den sista häxan
EU:s åtta nyckelkompetenser...
...ska vi lärare också börja tänka på i undervisningen och även där kan drama stärka de olika kompetenserna. Jag arbetar medvetet med drama och ibland tror nog eleverna nog att vi bara leker... men jag har ju en djupare tanke med alla dramaövningar. Och nu håller någon på att upprätta ett paket för skolor... före mig!!
Här kan ni läsa mer om de olika kompetenserna...
1. Kommunikation på modersmålet
2. Kommunikation på främmande språk
3. Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens
4. Digital kompetens
5. Lära att lära
6. Social och medborgerlig kompetens
7. Initiativförmåga och företagaranda
8. Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer
Hämtat från:
(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/sv/oj/2006/l_394/l_
(NYCKELKOMPETENSER FÖR LIVSLÅNGT LÄRANDE - En Europeisk Referensram, 2007)
Me, myself and I...
Elever brukar ofta fundera på vem den där Murjäkk är. Och jag kan visst vara personlig men jag försöker att inte vara privat.
Jag brukar då berätta att jag har tre barn, en man och bor i ett hus i Sunderbyn. Jag har varit utexaminerad lärare sedan 2010 och mitt absolut största intresse är barn och ungdomar. Och sedan teater/drama.
Tidigt i livet bestämde jag mig för tre mål; jag ville skriva en bok, spela in en skiva och vara med i en film. Jag har uppnått alla tre - fast på olika sätt. Jag fick resa med några studenter och min duktiga religionslärare Margot till Ryssland, där intervjuade vi ryska studenter och var på olika studiebesök. Vilken upplevelse! Detta resulterade i en bok! Kanske inte så känd men det blev en bok.
Jag spelade in en skiva i en studio - en cover på Anouks "Sacrifice me". Förvisso bara en låt och förbliven outgiven men ändå... En låt på en skiva.
Och filmer har jag hoppat in i som statist. Vilka upplevelser! I september kommer jag t.e.x. vara Lena Olins ben i "Hypnotisören". :) Ingen synlig roll men ändå en liten glimt. Fast det kan lika gärna vara bortklippt!
Jag fortsätter sätta upp små mål för mig själv, årsvis och veckovis. Det är viktigt att ha små mål för att utveckla sig själv och jag försöker påminna de unga jag möter om att allt är möjligt! Bara man fokuserar nog mycket på det man verkligen vill!
"Det krävs 10 000 timmar för att bli expert på något" var det någon som sa en gång. Det brukar jag påminna min son om - han vill bli fotbollsproffs! Då är det bara att gå på träningarna! För han kan om han vill. Och det kan du med!
Vilket är ditt mål för oktober?
Jag brukar då berätta att jag har tre barn, en man och bor i ett hus i Sunderbyn. Jag har varit utexaminerad lärare sedan 2010 och mitt absolut största intresse är barn och ungdomar. Och sedan teater/drama.
Tidigt i livet bestämde jag mig för tre mål; jag ville skriva en bok, spela in en skiva och vara med i en film. Jag har uppnått alla tre - fast på olika sätt. Jag fick resa med några studenter och min duktiga religionslärare Margot till Ryssland, där intervjuade vi ryska studenter och var på olika studiebesök. Vilken upplevelse! Detta resulterade i en bok! Kanske inte så känd men det blev en bok.
Jag spelade in en skiva i en studio - en cover på Anouks "Sacrifice me". Förvisso bara en låt och förbliven outgiven men ändå... En låt på en skiva.
Och filmer har jag hoppat in i som statist. Vilka upplevelser! I september kommer jag t.e.x. vara Lena Olins ben i "Hypnotisören". :) Ingen synlig roll men ändå en liten glimt. Fast det kan lika gärna vara bortklippt!
Jag fortsätter sätta upp små mål för mig själv, årsvis och veckovis. Det är viktigt att ha små mål för att utveckla sig själv och jag försöker påminna de unga jag möter om att allt är möjligt! Bara man fokuserar nog mycket på det man verkligen vill!
"Det krävs 10 000 timmar för att bli expert på något" var det någon som sa en gång. Det brukar jag påminna min son om - han vill bli fotbollsproffs! Då är det bara att gå på träningarna! För han kan om han vill. Och det kan du med!
Vilket är ditt mål för oktober?
En bra boktipsblogg!
http://tonarsboken.blogspot.se/
Här är novelltävlingen, juveler!
http://www.skl.se/psynk/berattartavling2012/om-berattartavlingen-tonarstankar
Vill du (elev) lär dig mer matte...
Bästa av två världar...
...jag befinner mig i både friskolevärlden och i den kommunala skolvärlden. Och stormtrivs. Jag är under upplärning och jag känner att jag lär mig så mycket varje dag. Mina främsta mentorer är eleverna.
Älskar mitt arbete!! Och längtar till måndag. Då blire Tunaskolan! Tjohoo!
Älskar mitt arbete!! Och längtar till måndag. Då blire Tunaskolan! Tjohoo!
I-padutbildning imorgon!
Jihoo, vad kul! Jag älskar att lära mig nya saker. Eleverna har varit nyfikna också på min padda. Hoppas att de vill prova den mer i sina arbeten.
Började den nya kursen igår, det var så spännande.
Imorgon blir det lite debatt med eleverna, det blir roligt!
Murjäkk
Började den nya kursen igår, det var så spännande.
Imorgon blir det lite debatt med eleverna, det blir roligt!
Murjäkk
Lyrics - Klippet från askungen på julafton!
[Jack:]
-
Stackars Askungen.
- Knappt har hon en
stund att vila,
- Ropar dom och hon får
ila
- "Kom genast hit, kom genast
hit"
[Styvsystrarna:]
- ASKUNGEN!
[Jack:]
Hela dan får, hon arbeta,
hon får
jobba,
hon får streta,
putsa, diska, tvätta, damma,
varje dag är det
detsamma
[Musflickor:]
här hon
putsar,
där hon sopar,
så snart dom inte ropar,
[Jack:]
det är ju hon som knogar
tills hon
blir alldeles virrig,
darrig, stirrig.
[Musflickor:]
-
Raska på nu, dumma flicka!
[Jack:]
- Ja,
jobba på ni.
- Vet ni
vad...?
- Askungen går nog inte på
bal
[Musflickor:]
- Va? Inte det?
-
Vad vad det du sa?
[Jack:]
- Ni ska få se.
-
Dom fixar det nog.
- Med jobb, jobb och
jobb
- Hon får aldrig sin klänning
klar
[Gus:]
- Öh, öh. Stakars Askungen
[Musflicka:]
-
Hej, vi ska sy den!
[Musflicka:]
Vi ska sy och vi ska klippa,
vi ska göra, ska vi tippa
För den stora galakvällen
Så ska vi sy
modellen,
[Muskör:]
vi syr och släpper i
den
och ett skärp av siden,
och Askungen på bal
bland gästerna i
hundratal
den vackra flickan blir i slottets stora sal.
Sätt igång
nu, skynda, ila
vi har inte tid att vila,
klänningen den ska vi klara,
ja, vänta lite bara.
[Gus:]
- Ja, jag klipper till med saxen.
[Jack:]
- Och jag
kan sy och tråckla.
[Musflicka:]
- Låt du flickorna sy till den, du ska skaffa
smycken.
[Muskör:]
Och den
vackraste hon blir på hela kvällen.
Ja, den vackraste hon blir på hela
kvällen.
(Paus)
[Muskör:]
En dröm ger åt tanken vingar
Den
blir verklig då
I drömmen du allt betvingar
Och allt du vill ha kan du
få
Och om du på lyckan väntar
Så kan du finna den en gång
Fast om
ditt hjärta kanske gråter
[Gus:]
så
kommer drömmen åter
[Jack:]
Och
kärleken vaknar en gång
(Mellanspel och trallande)
[Jack och Gus:]
Och allt du vill ha kan du få
(Mer mellanspel
och trallande)
[Musflicka:]
Fast om ditt hjärta kanske gråter
så kommer drömmen åter
Och kärleken
vaknar en gång...
med en sång
(Mellanspel)
[Muskör:]
En dröm ger åt tanken vingar
Den
blir verklig då
(trallande)
Och kärleken vaknar en gång
http://www.dubbningshemsidan.se/sangtexter/visasang.php?sang=3
-
Stackars Askungen.
- Knappt har hon en
stund att vila,
- Ropar dom och hon får
ila
- "Kom genast hit, kom genast
hit"
[Styvsystrarna:]
- ASKUNGEN!
[Jack:]
Hela dan får, hon arbeta,
hon får
jobba,
hon får streta,
putsa, diska, tvätta, damma,
varje dag är det
detsamma
[Musflickor:]
här hon
putsar,
där hon sopar,
så snart dom inte ropar,
[Jack:]
det är ju hon som knogar
tills hon
blir alldeles virrig,
darrig, stirrig.
[Musflickor:]
-
Raska på nu, dumma flicka!
[Jack:]
- Ja,
jobba på ni.
- Vet ni
vad...?
- Askungen går nog inte på
bal
[Musflickor:]
- Va? Inte det?
-
Vad vad det du sa?
[Jack:]
- Ni ska få se.
-
Dom fixar det nog.
- Med jobb, jobb och
jobb
- Hon får aldrig sin klänning
klar
[Gus:]
- Öh, öh. Stakars Askungen
[Musflicka:]
-
Hej, vi ska sy den!
[Musflicka:]
Vi ska sy och vi ska klippa,
vi ska göra, ska vi tippa
För den stora galakvällen
Så ska vi sy
modellen,
[Muskör:]
vi syr och släpper i
den
och ett skärp av siden,
och Askungen på bal
bland gästerna i
hundratal
den vackra flickan blir i slottets stora sal.
Sätt igång
nu, skynda, ila
vi har inte tid att vila,
klänningen den ska vi klara,
ja, vänta lite bara.
[Gus:]
- Ja, jag klipper till med saxen.
[Jack:]
- Och jag
kan sy och tråckla.
[Musflicka:]
- Låt du flickorna sy till den, du ska skaffa
smycken.
[Muskör:]
Och den
vackraste hon blir på hela kvällen.
Ja, den vackraste hon blir på hela
kvällen.
(Paus)
[Muskör:]
En dröm ger åt tanken vingar
Den
blir verklig då
I drömmen du allt betvingar
Och allt du vill ha kan du
få
Och om du på lyckan väntar
Så kan du finna den en gång
Fast om
ditt hjärta kanske gråter
[Gus:]
så
kommer drömmen åter
[Jack:]
Och
kärleken vaknar en gång
(Mellanspel och trallande)
[Jack och Gus:]
Och allt du vill ha kan du få
(Mer mellanspel
och trallande)
[Musflicka:]
Fast om ditt hjärta kanske gråter
så kommer drömmen åter
Och kärleken
vaknar en gång...
med en sång
(Mellanspel)
[Muskör:]
En dröm ger åt tanken vingar
Den
blir verklig då
(trallande)
Och kärleken vaknar en gång
http://www.dubbningshemsidan.se/sangtexter/visasang.php?sang=3
Lite wannabe...
Hittade ett gammalt klipp... kolla på 04:02 och 45:37 :)
Lite sjukt att jag blev erbjuden att vara lik först...
Älskar att studera...
...och att jobba förstås... Tänkte läsa en liten distanskurs serru... baraföratt...
"Entreprenöriellt lärande"
Sök den du med så ses vi: http://www.ltu.se/edu/course/E00/E0001N
"Entreprenöriellt lärande"
Sök den du med så ses vi: http://www.ltu.se/edu/course/E00/E0001N
Jag sökte denna också men det får vänta... Men jag tror att det är bra att ha mer kunskaper inom detta område när jag undervisar i svenska. Kanske nästa år?
Längtan...
...efter mina juveler var påtaglig idag. Jag var på en annan skola och vikarierade. Men det var nyttigt att se en ny miljö och träffa lite nya människor. Men imorgon får jag träffa dem igen, hurra! Vi ska på Teknikens Hus och ha lite värderingsövningar/samtal om utställningen.
Dagens tips
1) Kommunicera mera! Du som elev: Prata med läraren om du inte förstår/inte trivs/om du trivs/varför du trivs. Det är svårt för läraren att veta om du inte säger något. (Och säg det gärna till mig, du kan ju stanna kvar efter lektionen också. För att prata enskilt. Det gör mig glad. Kommunicera mera! (Jag frågade aldrig, de ångrar jag...)
Du som lärare: Dialogen är SUPERviktig. Monolog=ej fördelaktigt! (Ibland kommer jag på mig själv att stå och babbla på när jag inte har med mig eleverna. En klok vän sa till mig: "Den bästa läraren jag har haft var den som inte gick vidare förrän ALLA hade förstått").
Dagens tips
1) Kommunicera mera! Du som elev: Prata med läraren om du inte förstår/inte trivs/om du trivs/varför du trivs. Det är svårt för läraren att veta om du inte säger något. (Och säg det gärna till mig, du kan ju stanna kvar efter lektionen också. För att prata enskilt. Det gör mig glad. Kommunicera mera! (Jag frågade aldrig, de ångrar jag...)
Du som lärare: Dialogen är SUPERviktig. Monolog=ej fördelaktigt! (Ibland kommer jag på mig själv att stå och babbla på när jag inte har med mig eleverna. En klok vän sa till mig: "Den bästa läraren jag har haft var den som inte gick vidare förrän ALLA hade förstått").