Öva dig på att kopiera!!!
Jag ser framemot att bli lärare men inte att kopiera. Det gäller att snabbt bli vän med kopiatorerna!
Händer i S.U.R
15:00 torsdag möts vi på Röda korset vid Willys inne i stan!
Jag kör ditåt vid halv tre från Sunderbyn och det ryms tre i min bil! Ring mig om ni vill åka med! Annars möts vi där!
Fundera i veckan på vad ni behöver (kläder,rekvisita) - har fått lite listor redan på vad som behövs men skriv egna och ta med!
Har ni inte möjlighet att komma - skicka med en lapp om vad DU behöver till dina sketcher ELLER häng undan kläder i mitt namn så hämtar jag ut till er!
VAD KUL! C ya!
Boktips om du vill använda dig av drama/teater i undervisningen:
Leka, berätta, improvisera - Anders Järleby
Utveckling genom drama - Brian Way
Spela teater - Helene Gate och Kent Hägglund
Drama i undervisningen - Betty Jane Wagner
Fantasi och kreativitet i barndomen - Lev S Vygotskij
Lära och lek i drama - Lisa Henriksson
Fast, C. (2001) Berätta! Inspiration och teknik
Hjort, M. & Klosterberg, C. (2000) I gränslandet mellan scen och publik, Dalateatern
Dramapedagogik som demokratisk fostran - Mia Marie F. Sternudd.
Mitt examensarbete:
"Drama eller inte det är frågan" -
http://epubl.ltu.se/1652-5299/2008/072/
Grattis till mina "stars" - Marilyn å Bonde-programledaren!
Stort grattis till mina två stjärnor Louise och Frida som nyss fyllt år!
Hoppas ni fick en underbar dag!
//Er teaterfröken
Idag läser jag om...
Ett tal till barn/ungdomar?
Avslutat sista VFU:n
Jättesnällt! Sedan fick eleverna fika (Ronjas kardemummakaka och saft)
och de fick även en Buddha-staty som de får klappa på magen när de behöver lite lycka. (Inför prov?)
Idag träffade jag en lärare på Coop - Mjölkudden. Längtar redan tillbaka. Ska åka och hälsa på till jul.
Tänd ett ljus i ditt fönster!
Kom på Teknikens Hus under höstlovet! Massor på gång!
Pluggar idag...
Tips till nya lärarstudenter...
Jag har varit irriterad på studenter som gnäller på sina handledare inför mig och inte gör något åt saken. Jag har sagt till mina handledare om jag varit missnöjd eller om jag velat göra något/lära mig något speciellt. Jag kan bli galen på passivitet och gnäll. Så mina tips till dig som läser till lärare: Fråga mycket, var aktiv i allt under din VFU (möten, konferenser, be om att få delta i utvecklingssamtal eller utredningar om ni får för föräldrar), lyssna, ta för dig, är du missnöjd med handledningen - säg det!!! VÅGA LEDA! Vi är på VFU för att lära oss och om en lektion går mindre bra lär ni er något av det också. Under utvärderingen av er VFU, nämn några saker som er handledare bör tänka på till nästa handledning! VIKTIGT! Det kan vara att ge mer feedback efter lektioner eller att inte lämna studenter i klassrummet utan att fråga om det går bra? (jag tycker det är jätteroligt att vara själv men en del kanske inte vill det) Tänk om nästa student råkar ut för något som du inte gillade. Säg, tipsa! Stå på dig. "Om ingen säger vad jag ska tänka på kan jag ju inte förbättra mig eller utvecklas som handledare".
Skoja med eleverna men visa tydliga gränser och kom överens om regler. (Följ handledarnas regler direkt i klassrummet så går det snabbare att ha arbetsro!) Nischa dig! Inför ditt egna intresse i klassrummet och berätta om det! Använd estetiska uttrycksformer för att fånga elevernas intresse eller gå en berättarkurs!
Fånga deras uppmärksamhet och nyfikenhet på ditt sätt!
Lär dig berättelser och lekar utantill, gör dessa då och då!
"Alla kan inte allt men alla kan något".
Over and out!
S.U.R - Inköp av kläder och rekvisita
Medlemmar av Sunderby ungdomsrevy!
Vi möts på kupan, småbåtsvägen (bredvid Willys) för att handla kläder och rekvisita!
Torsdag 30/10 klockan 15:00
Ni som inte har möjlighet att komma dit kan be oss handla åt er alternativt åker vi en gång till veckan efter lovet (v.45)!
Skriv listor på det som behövs till er sketch och lämna till mig!
Ses på söndag!
KRAMIS
Redovisningar - VFU
Trist att sluta VFU - det är ju som roligast nu.
19/10 - fördelat roller
Idag har vi fördelat roller och manus. Mina stjärnor har repeterat och varit riktiga arbetsmyror. Härligt att se att alla engagerade sig i alla hörn, musik och teater var man än kunde skåda! De fick prova att göra "spegeldans" (följ efter din kompis hand, två och två). Deltagarna valde roller i första, andra och tredje hand. Innan vi slutade visade 5 tjejer sin dans. Superbra!
Under vecka 44 ska jag möta de som kan på Röda korset vid Willys för att köpa lite rekvisita och kläder. Ska kolla deras öppettider, sedan mailar jag tiden. Det blir torsdag eller fredag iaf. Fundera redan nu på vad ni behöver och vad era karaktärer behöver! Skriv listor och ta med på söndag!
2/11 kommer gruppen att ha en annan ledare! Tänkte först ställa in den (ska jobba på Teknikens Hus) men superduktiga Anna Pohjanen kommer att komma för att kolla och ge lite tips. (Hon jobbar på fritidsgården och har läst en dramakurs med mig tidigare samt varit ledare under förra teatergruppen i Sunderbyn).
BRA JOBBAT!
//Maria
Åååh, skulle vilja läsa till detta också:
Kulturpedagog:
http://www.folkis.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=63
Teaterpedagog:
http://www.folkis.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=55
(Jag har mycket kunskaper inom drama, teater och revy men det hade varit bra att få det "på papper" inför en anställning).
En vecka kvar...
Tidsplanering - S.U.R.
26/10 Samma som ovan
30/10 Torsdag, klockan 15! Vi möts på Röda korset för att handla rekvisita och kläder
2/11 Regitips av Anna - våra ögon utifrån! (Vikarie för mig, jag jobbar på Teknikens Hus denna dag)
9/11 Repetitioner
16/11 Repetitioner
23/11 Genomdrag - minst två gånger
30/11 Ett genrep (- kanske på fritidsgården under veckan? Bjuder på ett smakprov inför premiären? Värva publik ;))
6/12 Revyföreställning - Sunderby fhsk (14:00 och 18:00? Vi bestämmer exakt tid framöver)
Obs: Det kommer att tillkomma kvällar för skapande av kulisser eller dekor men ni har även möjlighet att träna dans någon kväll på fritidsgården. Jag tror att ni kan vara i spegelsalen onsdagar. Ska prata med Birgitta!
Ungdomar (S.U.R.) - under veckorna och helgerna är ni välkomna till...
Av Birgitta Pettersson | 2004-10-11 |
Bild: Hasse D
Vy utanför gården
Fritidsgården i Sunderbyn drivs av Unga Örnar Luleå och har följande öppettider: Tisdag - Torsdag. 18.00 - 21.00, åskurs 5 - 9 Fredag - Lördag. 18.00 - 23.00, årskurs 5 - 9 Lördag 20.00 - 23.00 Gymnasieungdomar välkommna Gården är belägen i sporthallens lokaler i Sunderbyn.
På gården kan man ta ett fika, spela biljard, surfa på nätet, se film, spela musik i vårt musikrum och mycket, mycket mer.
Fritidsgårdens telefon är: 0920 - 45 72 03
Titta gärna in till oss på fritidsgården!
/ Mika, Marie, Anna och Mikael
Hälsningar Birgitta Pettersson (ansvarig för gården) tel 070-692 95 27
Välkommna !
Bilder från Gården
Det finns/har funnits en hel del indianstammar!!!
- Hade ingen aning om att det var så väldigt många. Mycket fascinerande att arbeta om i skolan. Olika kulturer som funnits och finns i Nordamerika! (Kanske jämföra dem med andra ursprungsbefolkningar som finns i andra delar av världen och redovisa för varandra?)
- Spela musiken
- Berätta om Hvita Rävfens öde - turnerade i Sverige
- Ta kontakt med etnografiska museét i Stockholm om mer tips till arbetssätt.
- Vilka kläder hade de?
- Mytologi
- Läs "Den sista mohikanen"
- Se en spelfilm om indianer - "Dansar med vargar" (Siouxindianer) eller en dokumentär från AV-media?
- Tala om naturfolkets tro och människosyn. Vilken religion hade de, hur såg samhället ut.
- Var bodde prärieindianer resp. skogsindianer?
- Lär er en regndans eller lär er spela deras instrument
Namnförslag till revyn....
Namnförslag - Tänk om... (en revy om en annan verklighet)
1... elever dansade till skolan? - stoldans (5 personer)
2... föräldrar över-överbeskyddade? - (2 pers)
3... lärare vikarierade på bondgårdar? (Skolan söker vikarie) (4 pers)
4... kärleken var enkel? - Spegeldans (5 personer?)
5... alla vore "fjortisar" - (3 pers)
6... alla ungdomar vore övervakade - (4 pers)
7... det fanns matprogram för tonåringar? (2 pers)
8... föräldrar inte hade råd med våra hobbies? (3 pers)
9... vi blev det föräldrar helst ville att vi skulle bli?
10... mammas och pappas idoler var med i idol? (8 pers)
11... Avslut? Dans? Dikt? Sång med musikbakgrund? Kan någon skriva en avslutningssång?
På t-shirtarna:
S.u.r.
- tjejer som kan spela teater
Maila in namnförslag utifrån de texter ni läst - vad kan revyn heta? Maila till mig (jag kan lägga ut em här) så röstar vi fram ett förslag på söndag!
S.u.r - idag
- Runda - vad har vi gjort i helgen
- Gå runt i rummet - olika status
- Byta status
- Läste sketcher - vi har sju stycken och en halv dans! Bra jobbat.
- Om ni gillar idén med att varje sketch utgår från ett nyckelord så kör vi på nu!
- Nästa gång delar vi ut roller! Kolla om ni känner speciellt för någon roll. Ni får i första hand välja själva men är det flera som vill göra samma roll så kan vi lotta!
Bra jobbat!
//Maria
T-shirtbeställning!
Mina ärade medlemmar av Sunderby ungdomsrevy! Jag tänkte ansöka om t-shirtar! Maila mig er storlek så snart ni kan (om ni redan gjort det behöver ni inte maila igen).
Hoppas ni mår bra!
KRAM!
//Maria
Till eftertanke - Sören Kierkegaard
av Søren Kirkegaard
Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är
och börja just där.
Den som inte kan det
lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad han gör,
men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det,
så hjälper det inte att jag kan och vet mera.
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa inte är att vilja härska,
utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon.
Helklassövning - De ruttna totempålarnas dal
Roligt att göra som klassrumsspel eller i en större grupp.
Bra att ha till hands - Kul i undervisningen
Författare: Carsten Ryytty
Köp den!
Inled lektionen med en liten anekdot! Ta fram den vid ett stojigt tillfälle!
Kul!
"Hvita Räfven" - "Den långa lappflickan"
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=1462&a=2803&l=sv
Hans öde är likt "Den långa lappflickan".
http://www.akelundgren.se/bakgrunder02.htm
Gripande! Sant! Verkligt!
Låna museilådor från norrbottens museum!
Alltså detta tycker jag är toppen! Vilket intro till en lektion! En bra och spännande introduktion är viktigt tycker jag - inför nya arbetsområden. Där elever kan arbeta praktiskt och utforska!
Museilådor för skolan
Resa i tiden: Destination medeltiden I | |
Resa i tiden: Destination medeltiden II |
Båtmanskistan - från regalskeppet Vasa | |
De första jägarna | |
Emigrantkistan | |
Kasta Lasso | |
Om samer | |
Resa i tiden: För 100 år sedan | |
Resa i tiden: Skolan förr | |
Resa i tiden: Stenåldern | |
Ullkorgen |
Fisken i vattnet
Andra veckan på min sista VFU, trivs som fisken i vattnet. Tar dagarna med ro och ett stort leende på läpparna. Alla elever är så roliga och fina, lärare och annan personal är verkligen toppen. Idag sjöng jag "mössen" för eleverna i slutet av en lektion. Det var uppskattat! :) Vi var också ute en timme idag och kollade på fotbollsmatch. Hade lätt kunnat vara med å spela men det blev inte av...
Ett ordspråk som jag gillar: "Alla kan inte allt, men alla kan något". Så det så, det gäller bara att hitta sin grej!
Ha en fin eftermiddag i solen!
Svartlå skola
Jag trivdes otroligt bra i denna skola. Gick här från år 1-6.
En liten skola men oj vad engagerade lärare! Här väcktes mitt intresse för att skriva pjäsmanus, spela teater, dansa och sjunga. Vi gjorde bl.a en julsaga som hette "Lille lull". En tomteunge som blev bortrövad av troll. Vi spelade in filmer, arbetade med många spännande teman och hade ofta olika musikprojekt. Vi var på skolresor varje år och alla kände alla. Det var verkligen en toppenskola.
Tillfälle tre - Sunderby ungdomsrevy (S.U.R?)
Här är de - mina stjärnor!
Sunderby ungdomsrevy
(Saknar några men vi tar en till bild nästa gång).
Idag gjorde vi följande:
¤ Vi var i dörren mittemot spegelsalen idag - på fritidsgården. Förlåt att ni fick leta oss,
nästa gång vi går dit sätter jag naturligtvis upp en lapp! Mysigt med soffor.
¤ Bussen - (Anta chaufförens humör/tillstånd)
¤ Röst och kroppsuppvärmning (Hej, hoj, haj, Muminmamma, klappa kroppen, klappa kompisens rygg)
¤ Frys - (Improviserade två och två, avbryter när det önskas)
¤ Dans - (4 rörelser från mig+3 egna vardagliga rörelser, uppspel med tre olika musikstycken)
Inför nästa gång (om du vill och hinner):
¤ Hitta gärna på mer korta sketcher eller skriv roliga historier - maila dem gärna till mig!
¤ Hitta på ett eller flera danssteg som du kan lära din kompis nästa gång!
¤ Nästa söndag har vi som mål att skapa tre sketcher och två danser -
skulle vara superbra om ni funderar lite hemma i veckan!