Publicerad 2008-11-30 21:51:34 i Teater för tonåringar
Tänkte bara påminna om att vi träffas på folkhögskolan onsdag 16-18 och gör ett genrep!
Publicerad 2008-11-28 09:24:54 i Lektionstips
http://lankskafferiet.skolverket.se/ - bra länkar när elever/lärare vill fördjupa sig i etik, samhälle, kultur...
http://www.multimedia.skolverket.se/ - att använda sig av multimedia i undervisningen
http://www.skoldatatek.se/ - it-satsning för elever i behov av särskilt stöd
Det finns fler länkar längst ner på min blogg till höger...
Varsågoda!
Publicerad 2008-11-28 09:12:43 i Lektionstips
Jag läser samhällsekonomi just nu, hittade detta. Minns att min lärare berättade något liknande för mig på gymnasiet.
Socialism: Du har två kor. Staten tar båda, mjölkar dem och ger dig mjölk.
Kommunism: Du har två kor. Staten tar båda och ingen mjölkar dem.
Fascism: Du har två kor. Staten tar båda och skjuter dig.
Nazism: Du har inga kor. Staten leds av svin.
Liberalism: Du får väl ha hur många kor du vill.
Kapitalism: Du har två kor. Du säljer den ena och köper en tjur.
EU-kapitalism: Du har två galna kor.
Byråkrati: Du har två kor. Staten skjuter den ena, mjölkar den andra och heller bort mjölken.
EU-byråkrati: Du har två kor. EU bestämmer efter tre toppmöten att köpa en fastställd kvot mjölk till ett fast pris, häller bort den, samt beordrar dig att slakta korna eftersom några andra kor är galna. Resten av mjölken får du hälla bort själv.
Alkoholism: Du har två kor men ser fyra:
Veganism: Du har två kor och tar efter deras matvanor.
Den nya ekonomin: Du har två kor. Båda är noterade på NASDAQ men ingen är längre någon mjölkko.
(Hämtat från: http://www.sebelius.se/humor1.htm).
Publicerad 2008-11-27 13:35:05 i Teater för tonåringar
Jag har mailat och skickat meddelande med deltagarna om uppträdandedagar men jag tänkte nämna det igen.
6/12 - Sunderby fhsk - för föräldrar och kompisar samt unga örnars ledare
11/12 - fritidsgården - sunderbyn - klockan 17 samling - uppträdande 18:00 -18:45, sedan blir det fika och julpyssel!
Suoperkuol!
Publicerad 2008-11-24 20:43:04 i Teater för tonåringar
Det var magiskt att se skådespelarna i S.u.r "växa" i sina roller när vi fick prova folkhögskolans scén. De gillade verkligen att vara på plats. Att ge ansvarsområden var mycket bra och alla tar sin uppgift med stort engagemang. Idag var jag och kopierade affischer och passade på att skryta om de fantastiska skådespelarna i revyn. Tänk, snart har vi föreställning! Jag är så stolt över er!!!
Kom ihåg - OM ni ska delta på de andra aktiviteterna under helgen 6-7/12 MÅSTE ni anmäla detta, eftersom de beställer mat och liknande. Jag är med på fhsk hela lördagen och en stund på söndagen. Så meddela mig om ni vill vara med. (Se programmet för "lille jul" som jag mailat tidigare).
//Maria
Publicerad 2008-11-22 17:42:44 i Jag
...heter boken som jag nyligen läst! Skriven av Atle Dyregrov - den var bra. Fin handbok att ha som lärare. Idag läste jag en mycket fin artikel i NSD om en person som förlorat sitt barn i Anorexi, han gav tips om hur vi andra medmänniskor kan möta människor i sorg och gav även några tankar om hur det kan kännas att förlora en närstående. Vi blivande lärare kommer att möta många elever med olika "innehåll i sin ryggsäck". Det gäller att kunna möta dem på ett bra sätt. Vi kan då läsa "Barn och trauma" eller ha i åtanke detta när ni möter människor i sorg: "Håll i, håll ut och håll om".
Ha en fin helg!
//Maria
Publicerad 2008-11-22 17:36:56 i Jag
Jag brukar varje år gå på adventsfika på Wibergsgården på LTU.
27/11 och 28/11 är det dags igen. Mellan 9-15 varje dag - GRATIS och jättemysigt!
Passa på du också!
Publicerad 2008-11-22 11:01:32 i Teater för tonåringar
Ni ville träna på fhsk och vi har fått två tider:
Måndag 24/11 17-18
Onsdag: 3/12 16-18
Hoppas att ni kan komma då - lite kort om varsel...
Trevlig helg ärade skådespelare!
//Maria
Publicerad 2008-11-21 18:16:09 i Jag
Men jag känner att jag hade velat utveckla examensarbetet ytterligare. Hur lär sig elever i senare år bäst? Vilka teoretiska modeller/forskare håller sig positiva/negativa till detta? Är det viktigt att regelbundet arbeta praktiskt och aktivt? Varför/varför inte? Det blev mer fokuserat på dramapedagogik... En här ser ni alla duktiga nominerade studenter!!! Grattis till er alla!
Länkar till 2008 års nominerade examensarbeten:
Länk till Årets examensarbete:
Övriga nominerade examensarbeten denna termin var:
Publikationer på LTU:s webbplats
Senast publicerad av:
Carola Körberg
Publicerad 2008-11-20 09:34:35 i Lektionstips
Denna hade jag gått på om jag inte hade lektioner.... Men passa på ni andra!
(Hämtat från
www.lulea.se)
Senast uppdaterad: 2008-11-18
Föreläsning i specialpedagogik 25 november
Luleå tekniska universitet inbjuder till kostnadsfri föreläsning i specialpedagogik kl. 13-15 i Aula Aurora. Föreläsningen handlar om "Inkludering - vad är det och vad vet vi?"
Föreläsare är Claes Nilholm, professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.
Tid: Tisdag den
25 november 2008,
kl. 13.00-15.00Lokal:
Aula Aurora, Luleå Tekniska Universitet Claes Nilholm är för närvarande engagerad i projektet "I demokratins marginaler - ett projekt om barn i problematiska skolsituationer" som finansieras av Vetenskapsrådet. Arbetet med elever i behov av särskilt stöd undersöks på tre nivåer: stat, kommun och skola.
Nilholm har också skrivit boken "Perspektiv på specialpedagogik" där han presenterar tre olika synsätt på specialpedagogik.
Nilholm kommer bl.a. att ta upp historik kring en skola för alla/inkludering och belysa själva begreppet inkludering. Han kommer även att prata om en undersökning av kommuners arbete med elever i behov av särskilt stöd liksom om inkludering och demokrati m.m.
Föreläsningen är
kostnadsfri och
ingen föranmälan krävs
. Information om föreläsningen på LTU:s webbplats
«
Tillbaka Senast publicerad av:
Carola Körberg
Publicerad 2008-11-19 13:54:37 i Jag
Publicerad 2008-11-19 11:01:05 i Jag
Jag har en teateridé jag vill genomföra under våren med fyra ungdomar!
S.u.r. hoppas jag kommer fortsätta som en renodlad ungdomsrevy som styrs helt av ungdomar - med Unga Örnars och mitt stöd! Gruppen delas upp i olika ansvarsområden.
Jag kommer att vikariera på skolor i den mån det går och de åldrar som går.
Dramakurser för vuxna - lite hemlig dröm som jag måste vänta med att säga...
Publicerad 2008-11-18 13:09:06 i Jag
Kolla in länkar (längst ner till höger) där kan du adda mig om du vill på bloggkoll! (Den blå - bloglovin)
Publicerad 2008-11-18 09:26:53 i Jag
Jag är mycket intresserad av specialpedagogik och nu har jag lite svårt att släppa universitetet. Jag har sökt en liten fristående kurs som jag kanske läser till våren. Jag letar arbete och om jag får ett går detta före men... jag vill verkligen läsa denna kurs: "Att arbeta stödjande med barn och unga i socioemotionella svårigheter - S0012P - 7,5 hp". Den går på kvartsfart.
Kurslitteraturen är bl.a:
Barnkonventionen(1995) Rädda barnen
Ekelund, G. & Dahlöf, A. (2005). Skarpa lägen - om barn i svåra situationer, en handbok. Stockholm: Sveriges utbildningsradio (UR). ISBN 91-25-05003-6
Johannessen (1997) Barn med socioemotionella problem. Lund: Studentlitteratur.
Larsson E (2000) Mobbad? Det har vi inte märkt. Stockholm: Liber.
Ogden, T (2001) Social kompetens och problembeteende i skolan. Stockholm: Liber
Lpo-94, Lpfö 98, LPF 94; Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen, fritidshemmet samt det frivilliga.
Wahlström, G O. (2005) Kirre eller Andra boken om Kirre.Stockholm:Runa
Någon mer som blir intresserad?
Publicerad 2008-11-17 18:30:08 i Teater för tonåringar
- I söndags körde vi en uppvärmning till Michael Jacksons "Thriller"
- Vi delade upp ansvarsområden inom revyn - scenografer, kassörer, sufflör, ljud/musikarbetare, ljusansvarig och marknadsföringsgrupp (Rekvisita och koreografi gör alla, manus är flera).
- Jag har nämnt till fritidsgården att dansgänget behöver en extra reptid - reptid kommer. Jag meddelar dag och tid!
- Vi har tagit den mesta rekvisitan till Sundis - det är inlåst!
- Vi har föreställning 6/12 på fhsk, klockan 20:00. Det är för föräldrar, familj och ungdomsledare inom unga örnar.
- Fritidsgården önskar en föreställning på mellanstadiekvällen 11/12 - vill ni det?
- Nu är det mycket att fixa och organisera - jag är lite virrig ibland! Påminn mig och gör stora skyltar till mig! :)
- S.u.r är bäst!
Publicerad 2008-11-17 14:18:14 i Litteraturtips
Blivit tipsad om dessa...
FORSLIND, ANN:SAGOR ATT LÄSA OCH BERÄTTA
LUNDSTRÖM, JANNE:REGNBÅGENS FÅNGE
BRECHT BERTOLD: Den kaukasiska kritcirkeln
Publicerad 2008-11-17 13:34:24 i Lektionstips
- Ledaren visar omedvetet (och medvetet) sin värdering av teater/övningar - detta blir barnens upplevelse. Kom ihåg det...
- Arbeta med kontraster (Vi gestaltade att vi var russin, blev småsmåsmå skrynkliga, för att sedan växla till en stoooor apelsiiin med stooora fina apelsinögon.
- Improvisationsteater: Bestäm miljö, tidpunkt, tema.
- Karaktärsskapande: Tempo/status/grund (D.v.s. tar karaktären liten plats/stor plats, är karaktären stor eller liten, vilket tempo har den och är karaktären tung eller lätt? Jätteroligt att prova på. Hade inte tänkt på vad dessa tre grundstenar gör med en karaktär....)
- Ställ frågor till din karaktär: Vem är jag, Vad gör jag? Var är jag och vad händer? (Vill lägga till var ska jag eftersom alla har en drivkraft i en historia)
- Tre karaktärer är idealantal i en historia. Fler kan bli otydligt och ofokuserat för åskådare. Var och en karaktär måste då få sin tid att synas.
- Kropp och röst är en människas/skådespelares instrument - Värm alltid upp kroppen. Då exempelvis genom att gestalta och uttrycka olika känslor.
- Röstövningar är viktiga för att höras - publiken måste höra allt tydligt.
- "Spela slutet" - gå direkt till slutet om ni kommer av er och måste avsluta pjäsen fort.
- Dramaturgi: En berättelse behöver tre delar/scener. Etablering(historian börjar och karaktärer presenteras), en utmaning/vändpunkt eller intrig och ett avslut.
- Hinder medför att man fortsätter i en annan riktning.
- Miljö - tid - händelse = grundstenar i en historia.
- Fyra sätt att foga ihop flera improviserade berättelser: Pärlhalsband ( Flera improviserade scener som deltagare har skapat träs på samma tråd och man försöker finna en gemensam ramhistoria. En helhet), Joker (berättelse som tar in en oväntad karaktär för att skapa helheten) jokerscenen (det skapas en extra scen utöver detta för att foga ihop alla scener till en) och det sista sättet att skapa en helhet är att skapa en huvudkaraktär som finns i alla scener.
- Att leda äldre barn: du behöver vara en pedagog som jobbar med teater men även mycket med gruppdynamiska processer. Teater kan vara något för elever att "vila i".
- Waldemarson tipsade om tyska filosofen som diskuterar vad som egentligen är skönt och vackert: Hans Gadamer http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans-Georg_Gadamer
- Waldemarson tipsade även om Susanne Ostens arbete med "Medeas barn" (som skapades utifrån barns återberättande av Medea och Jason), Börje Lindströms bok "Att läsa dramatik" och "Lilla kritcirkeln" av Brecht.
- En bra barnteater är när man ser barnens delaktighet i skapandet, om de är engagerade och om de trivs.
- "Albansk radioteater" var en av övningarna som vi gjorde (vi var dock från långtbortistan. Finns beskriven i "spela teater" av Gate/Hägglund).
- Regi till barn: Fråga dem först om deras tankar, låt varje karaktär synas och "andas".
- Frågandets pedagogik är bra i mötet med barn: Inte visa - fråga karaktären först.
- Hur förhöjer vi en känsla eller en händelse - Hur förtätar vi?
Puuuuh, det var det mesta. Övningarna kan jag skriva upp senare om ni vill veta vilka övningar vi gjorde exakt.
Men det är goda ting att tänka på i barnteaterskapandet, tycker jag.
//Maria
Publicerad 2008-11-17 12:55:28 i CV
Under helgen deltog jag i en kurs i Pajala -
"Att leda och regissera barnteater". Kursledare var Anna-Karin Waldemarson. Vi var fjorton deltagare från spridda håll. Under kursen fick vi se och prova olika infallsvinklar, perspektiv och metoder som ledare kan ha nytta av i sitt arbete med teatergrupper. Anna-Karin är lärare vid Göteborgs universitet men även kursledare för atr och ordförande i atr´s barnteaterkommitté. Inledningsvis fick vi deltagare kort information om barnkommitténs uppgifter och deras mål med barnteater. Anna-Karin nämnde att olika festivaler uppförs regelbundet i norden och Sverige där barn kan mötas för att spela teater och gå olika workshops inom teater. Det finns även internationella festivaler som exempelvis en barnteaterfestival som kommer att hållas i Tyskland år 2010. Nordiska amatörteaterrådet kan även ge bidrag till svenska grupper som önskar åka. Det tycker jag lät mycket intressant!
http://www.atr-riks.se/atr/atr.dsp?dsp=barnteater Här kan ni kolla in mer info om atr och unga teaternätet!
Vi arbetade 18-21 på fredagen och 10-18 på lördagen. Programmet var fullspäckat och vi arbetade mycket praktiskt. Jag har antecknat några viktiga saker som jag vill dela med mig till er som håller på med barnteater. De kommer i mitt nästa inlägg...
Summa summarum: En mycket intressant kurs och konkret ledare! Härlig grupp som gjorde att alla vågade uttrycka sig och en mycket fin lokal. TACK!
Publicerad 2008-11-11 11:32:03 i Teater för tonåringar
6/12 Lillejul
Främst för Unga Örnars ledare men S.U.R. får också komma. Folkhögskolan - Sunderbyn
Riktar sig till alla som under året har jobbat ideellt med Unga Örnar
Ingredienser
-lek och skoj
-marsipangrisskapande
-käk och film
- magiker
- S.U.R - Sunderby ungdomsrevy
Exakt tidpunkt för föreställning kommer... håll utkik!
Publicerad 2008-11-11 09:57:12 i Lektionstips
En sådan här skulle jag vilja ha!!!
SMART Boardlektioner
SMART Board är en interaktiv tryckkänslig whiteboard. Ett pedagogiskt verktyg som kommer att öppna nya möjligheter för ditt arbete.
SMART Boarden är på frammarsch och i svenska skolor runt om i landet skapas nu digitala lektionsplaneringar.
Nu kan du ladda hem och dela med dig av dina smartboardlektioner.
Visualisera mera! - på 8 orter i Sverige
Studentlitteratur och Netsmart bjuder in dig till ett par timmars kostnadsfritt, spännande program, som både inspirerar och ger nya kunskaper.
Se fördelarna med att visa digitala läromedel på en SMART BoardTM interaktiv whiteboard.
Se vilka orter vi besöker och anmäl dig direkt på http://www.smartskola.se/
Glöm ej att registrera dig på http://www.smartklubben.se/ - SMARTs officiella användarförening i Sverige - för dig som har SMART Board!
Dela med dig och kom på våra träffar runt om i Sverige.
Vill du veta hur en SMART Board fungerar?
Publicerad 2008-11-10 22:22:24 i Jag
Jag åkte på en tripp...
...till en skola utanför Skellefteå...
...för att se "unghästens" föreställning
Se mig
Dessa fyra, otroligt duktiga, pedagoger och skådisar turnerar runt i västerbottens län med pjäser som är skapade utifrån intervjuer med barn och ungdomar. Dessa pjäser inbjuder även publiken i pjäsen - en så kallad interaktiv teater.
Jag fick under detta besök se en del av pjäsen, sedan blev det en paus i spelandet - men då gjorde publiken lite dramaövningar som exempelvis "Alla som har...". Sedan diskuterade publiken tillsammans med pedagogerna om innehållet och problem som upplyfts i pjäsen. Publiken delades upp i fyra grupper och fick göra "statyteater" eller "stillbildsteater", detta utifrån givna situationer. Till exempel hur ungdomarnas jullov eller sommarlov kunde se ut . Statyerna visades upp för de andra i gruppen. Efter detta fortsatte pjäsen och spelades fram till ett krisartat slut. Sedan hade ensemblen en ytterligare överraskning - publiken skulle få träffa ungdomsrollerna och ställa vilka frågor de ville till dem men även för att försöka lösa krisen eller konflikten. Det blev en härlig diskussion och den bidrog även till att lösa krisen. Härligt engagemang och skådespel av ensemblen men det allra viktigaste var att gruppen verkligen gillade att arbeta på detta sätt med en pjäs. Alla elever var faktiskt med på något hörn i detta!
Jag tror ungdomar och barn borde få göra detta mer i skolan! De kan öka sin empati, diskutera de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen, lyfta livsfrågor, diskutera tankar om livet och gå vidare genom skoldagen med en känsla av att vi lärare och vuxna har dryftat aktuella ämnen i en ungdoms värld? Och att vi tillsammans varit delaktiga i diskussionen - muntligt och praktiskt!
Mer interaktiv teater, värderingsövningar och dramaövningar i skolan! Det borde det vara!!!
Publicerad 2008-11-10 15:38:23 i VFU
...återkommer om detta! Har massor av tankar från denna uppföljning! Eller ALLA VFU-uppföljningar som jag haft sedan 2002!!! Kommer inom kort!!!
Publicerad 2008-11-09 21:15:20 i Teater för tonåringar
- Kostym och rekvisitarepetitioner
- Vi bestämde att de som vill vara presentatörer ska skriva ett kort förslag till hur ni kan presentera gruppen och visar upp det för alla nästa tillfälle - sedan ska gruppen rösta på presentatör!
- Vi gav varandra feedback på sketcher - något bra/något att tänka på
- Vi valde avslutningslåt
- Vi provade t-shirtar - man kunde välja t-shirt eller v-ringad modell
- Ett genomdrag utfördes - fram till sketch nummer åtta. De fyra sista kör vi igenom direkt - nästa söndag. Sedan kör vi ett genomdrag till.
- Dans nummer två får ses någon dag under veckan för att träna och om ni behöver lokal att öva i - ring mig!
- SUUUUPERBRA JOBBAT - Vilken härlig grupp ni är! TACK!
Publicerad 2008-11-07 12:49:02 i Jag
Pluggat hemma idag och igår. Stötte på mina gamla polare från förr i den nya kurslitteraturen... Herr Howard Gardner och Mr. John Dewey.
Gardner ansåg att människor har 7 intelligenser (utvecklats till nio på senare tid...) som en lärare ska ta hänsyn till men eftersom människor har flera intelligenser är det också så att LÄRARE har olika intelligenser och därför utgör de tillsammans ett rikt och nyanserat arbetslag. Återigen, som jag brukar säga: Alla kan inte allt men alla kan NÅGOT!
Dewey ansåg att människan skulle tillägna sig kunskap genom att aktivt inhämta kunskaper - dialog, diskussion och praktiska övningar!
Japp! Det är de som främst influerat den lärarfilosofi jag håller på att skapa!
Publicerad 2008-11-04 14:56:18 i Teater för tonåringar
Fredag den 14 november 2008 kl 18-21 Tema: Startövningar, Teatermetod: Från idé till föreställning
Lördag den 15 november kl 10-12 Tema: Skådespelarträning, Att regissera barn
13-16 Tema: Teatermetod: Dramatisering av barnbok, berättelser på scenen
kl 16.30-18 Tema: Att leda barngrupper, gruppdynamik och grupprocesser
Någon som vill haka på?
Publicerad 2008-11-04 13:14:47 i Lektionstips
Publicerad 2008-11-04 11:50:00 i Jag
- Undervisning i religion och etik 3 7,5 hp
- Samhällets ekonomi för lärare 7,5 hp
Sedan är jag då näääästan klar. Nästa höst läser jag en kurs en halv termin i kultur och befolkningsgeografi 15 hp (var mammaledig förra hösten).
Publicerad 2008-11-04 10:12:00 i CV
Imorgon ska jag skriva ut CV, intyg och meriter. Ska sätta in alla papper i en mapp och göra en fin "livsberättelse". Sedan har jag bestämt mig att åka till en friskola och lämna detta. :) Wish me luck!
Publicerad 2008-11-04 09:13:30 i Teater för tonåringar
- Överdriv rörelser och tonläge eller en reaktion (Den modiga och skrytsamma mamman blir rädd för en myra?)
- Skapa kontraster och motsättningar (En person som man förväntas vara på ett sätt blir tvärtom?)
- Förväxlingskomik (En person visar sig vara något som publiken inte trodde. Läkaren var en städare som lånat en rock i omklädningsrummet?).
- Missförstånd (En person talar om en sak och den andra talar om något heeelt annat, detta uppdagas i slutändan...)
- Överraskande vändpunkter
- Parodier av kända personer kan med fördel överdrivas mycket!