Culture meeting - Russia/Sweden
Kulturfest!
Veckovila nu! :)
Kulturvecka!!!
Just denna vecka pågår en kulturvecka med olika "stationer". Jag håller i en teatergrupp. Vi har idag varit och inhandlat kläder och rekvisita till vår teater. (Nu har de en början till kostymförråd! Ett eget, befintligt.)Eleverna har fått diskutera olika händelser och stilar under 60-70-80-talet.
Superfin grupp och mycket engagerade elever. SKOJ! Redovisning på torsdag!
Utbildningar
- Estetiskt program - teater (3-år)
- Arbetsmiljö-yrkesliv (Undersköterska-distans)
- Hälsa
- Etik och livsfrågor
- Psykologi
- Lärarutbildningen - Pedagogik-delen 60 p. (LTU)
- Film i skolan för lärare och lärarstuderande 5 p. (UMU)
- Svenska 80 p (LTU)
- SO-inriktning 60 p. (sista delen nu)
- Drama 20 p.
- Kultur, estetik och lärande 20 p.
- Drama och teater i skolans värld 5 p.
Ärnströms sida!
Våga berätta!
Berätta! - Carina Fast
Varför?
- en bok om berättelser i undervisning - Ulf Ärnström
Plugga, plugga...
Jag försöker plugga sju timmar per (var)dag... Igår blev det fler... Men jag ska vara ledig med barnen på fredag. Längtar! Skönt att kunna styra sina arbetstider...
Bra sida för de som ska skriva EX-jobb på lärarutbildningen!
Läser just nu...
Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap - Lindström, L.& Lindberg, V.
Regi - Martha Vestin
Action! Drama och teater i språkundervisningen - Martin Lange
Vägen mot lärarexamen...
Idag har jag träffat min VFU-handledare. Jag fick schema och introduktion till tre ämnesområden. Min handledare har alla årskurser, alltså år 7-8-9. På denna skola arbetar de tematiskt och ämnesintegrerat. Det kräver förvisso breda ämneskunskaper hos lärarna och elever med god fokusering. Men jag gillar att arbeta ämnesintegrerat.
Kloka tankar från S som arbetar på IV-programmet: Hur möter skolan elever som behöver mer struktur i undervisningen? Måste tala med dem om detta.
Jag berättade för min handledare om mina starka sidor och intressen, drama och rollspel i undervisningen. Då visade det sig att de skulle ha kulturvecka under min VFU-period och de hade ingen lärare som hade tagit sig an drama. Det kan jag göra, sa jag (JIHOOO). Så jag kommer att planera rollspel och dramatiseringar som VFU-uppgift. Sedan ska jag göra en kvalitetsredovisning på detta. Eleverna skulle eventuellt arbeta med "Herr Arnes penningar" i vår, så jag ska läsa den och planera något arbete med den.
Det kändes bra i allmänhet, kände mig mycket välkommen direkt av arbetslag och andra lärare. Hoppas jag får en innehållsrik VFU och att jag får hålla många lektioner. Måste träna namn, superviktigt att eleverna fort får benämnas med sitt namn.