Publicerad 2008-04-28 20:06:27 i Teater för tonåringar
Det saknades deltagare, men vi gjorde ändå några dramaövningar och bestämde oss för "Rödluvan" som föreställning. Vi talade om att placera publiken på två sidor om scenen och göra egna kulisser. Det kommer bli superroligt!
Publicerad 2008-04-23 21:17:11 i Teater för tonåringar
Det tillkom nya deltagare, jag var dessvärre inte där denna gång. Blir roligt att träffa gruppen igen på söndag. De får bestämma en berättelse eller vad de då önskar att framföra. Jag ska visa dem lite olika statusövningar och hur mycket kroppsspråk kan göra för en karaktär.
Väl mött!
Publicerad 2008-04-23 18:54:42 i Jag
Tills examensarbetet ska vara klart... om vi går upp i juni. Wish me luck!
Publicerad 2008-04-18 20:14:14 i Jag
Ja, det flyter på. Vi har delat upp det eftersom vi bor i olika kommuner men vi hörs av dagligen dags. I veckan har jag skrivit bakgrund och kontaktat intervjupersoner. Vi sågs i torsdags och kollade läget. Känns lugnt!
Vecka 21 åker jag som sagt till Ryssland med en projektgrupp från LTU. Jag kommer att besöka skolor och ta del av deras läroplaner för att se hur de arbetar mot värdegrunden. I Sverige är detta en mycket central del...
Publicerad 2008-04-14 13:40:51 i Teater för tonåringar
- Vad är teater och drama för mig?
- Har jag använt mig av teater och drama förut?
- Illustrera ett yrke - Första bokstaven i mitt namn (Charader)
- Illustrera en maträtt - Första bokstaven i mitt namn
- Följetong i ring - hittar på en egen berättelse
- "Det här är ingen sked - det är en..." (Fantasiövning)
- Vykortsteater - rubrikteater - Samma version/olika känslor
- Fantasirum - På stan och råkar ut för olika känslor...
- Stoldans - Olika "vardagliga" rörelser.
- "Frys" (Teatersport)
- "Armarna" - Talar om ett ämne, en styr armarna
- "Parlamentet" - Talar om ett ämne, agerar utifrån kompisens befall (Favoriten enligt deltagarna)
MÅL: De vill göra en föreställning - Ev. Rödluvan, egen version.
Tankar om detta tillfälle: Oj, de var superduktiga! De hade lätt för att agera utifrån känslor och lätt för att improvisera. Roligt att en av deltagarna dansat mycket. Kanske en dansteater eller en dans i teatern?
Publicerad 2008-04-13 12:45:10 i CV
- Treårig teaterinriktning - Estetiska gymnasiet
- Filmstatist - Vildängel 1998
- Olika teatergrupper för barn i Luleå - unga örnar
- Figurant vid F21 - Rollspel för blivande officerare
- Deltagit i lokal amatörrevy i c:a 6 år - Sång och sketch
- Deltagit och vunnit humortävling på TV4 2004 - Sjöng mössen i askungen
- Statist i "Black Island sisters" - 2006
- Roll i TV-serien Höök - 2006 - Roll, Pirjo avsnitt 8 och 9
- Startat en ungdomsrevy i Sunderbyn - 2008
Publicerad 2008-04-13 11:28:20 i Jag
Idag ska jag träffa de kursanmälda. Tyvärr är det väldigt få anmälda men vi ska lösa det på något sätt, jag börjar med att träffa dem och diskutera vad vi kan hitta på!
Ska bli jättespännande!
Publicerad 2008-04-11 13:08:32 i Jag
Tidsplan - Examensarbete
Vecka 15
- Enkäter ut
- Fixar inledning och specificerar syfte
- Läser om tidigare teorier
- Skriver bakgrund
Vecka 16
Vecka 17
- Intervjua
- Sammanställa intervjuer
Vecka 18
- Sammanställa intervjuer. Tisdag el. onsdag - Möte med handledare
Vecka 19
Vecka 20
- Lämna in slutversion? Senast 19/5.
- När ett arbete av handledaren bedöms vara så färdigt att endast smärre korrigeringar kan förväntas behöva göras efter seminariet (max 3 dagars arbete för studerande) kan arbetet anmälas för seminarium. Anmälan görs av handledaren på blanketten "Anmälan till seminarium" senast 12 dagar före aktuell seminarievecka.
Vecka 21
Jag - Ryssland?
Vecka 22
Vecka 23 - Seminarievecka
Godkänt? 2-3 dagar (Max) för att korrigera...
Publicerad 2008-04-10 10:02:40 i Jag
"Eleverna skall få uppleva olika uttryck för kunskaper. De skall få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form skall vara inslag i skolans verksamhet." (Lpo94)
Publicerad 2008-04-10 09:38:41 i Jag
Publicerad 2008-04-09 10:14:58 i Jag
Igår var jag smått orolig att skolorna inte ville/hann/kunde delta i enkäten, flera vi talade med hade fullt upp med andra saker. Förståeligt. Det är mycket på vårkanten för lärare. Men de fick maila in enkäten till ett specialupprättat konto och... jihooo... idag har det strömmat in svar. Roligt! Nu skriver jag definitioner och teorier om lärande!
Publicerad 2008-04-08 10:27:02 i Jag
Jahapp, nu e d bara att vänta. På enkätsvaren. Hoppas vi får ett gott underlag. Sedan utifrån enkäterna specificerar vi intervjufrågorna utifrån vårt syfte och kärnan till vårt arbete: Vad vill vi veta? Varför? Varför inte? Hur?
Publicerad 2008-04-01 13:03:20 i Jag
Jag har varit orolig för ex-arbetet och inte känt mig redo för att göra det men nu har jag ändrat mig... Det känns inte alls stort eller svårt. Men det kan ha att göra med att jag skriver med en jätteduktig och driftig tjej. Det känns som om vi kommer få ett bra och ordentligt arbete. Igår var första träffen med handledaren och det kändes jättebra. Mycket kompetent och direkt person. Det gillar jag, inte småtassande. Jag vill att hon ska säga vad vi kan förbättra och att hon kan ge konkreta förslag. Så det känns lugnt!
Nästa vecka gör vi undersökningen. 5 högstadieskolor i Piteå och 5 i Luleå, alla lärare på varje skola får möjlighet att fylla i en enkät med tre frågor. Sedan väljer vi ut de som vi ska intervjua utifrån enkäterna. (Cirka 200 lärare i varje kommun? Det låter mycket kanske men superspännande).